“Jeg vil nok legge mer fokus på å få presentert fisk til den yngre generasjonen fremover”

Engangstilfelle? Raphael som matfag lærer for Teinå skole i Stavanger Foto: rpfiske.com
Vi tok en liten prat med ham midt oppi en hektisk hverdag hvor han jobber med sitt nye prosjekt “Bifangst” som kommer mot sommeren 2018. Selv om han er en ivrig havfisker er det ikke vanskelig å se at bloggen hans fokuserer mye på sjømat, og at dette er noe han brenner for å lære bort til mennesker. For å sitere hans egne ord“Det å drive denne bloggen har gitt meg muligheten til å oppleve mange spennende utfordringer. Sjømat og fiske er noe jeg virkelig brenner for og noe jeg ønsker å få ut til folket. Hva er da bedre enn å få muligheten til å presentere dette for den yngre generasjonen? “
Hvor viktig mener du det er at et barn begynner tidlig med å spise fisk?
Det er som barn at grunnmuren for livet bygges. Her har vi som foreldre en viktig jobb å gjøre, for det er da vi virkelig har muligheten til å lære dem livets sunne vaner og verdier. Hjemme hos oss har guttene mine vokst opp med at fisk er en del av ukens kosthold. Ofte er de selv med og fanger, sløyer samt tilberede den. Noe jeg ser på som viktige faktorer for å opprettholde interessen og spenningen.
Hva kan foreldre gjøre for at ungene skal spise mer fisk?
De siste linjene i forrige spørsmål er jo en del av svaret på dette. En annen ting er at foreldre selv er åpne for det og ikke prater negativt om fisk- eller maten generelt. Vi må være gode forbilder. Nå er det jo slik at mange voksne er redde for å tilberede fisk fordi at kunnskapen ikke er der. Jeg har vært i flere slike samtaler, forteller Pedersen. Om de voksne ser seg villige til å lære mer om fisk og matlaging er de godt på vei. Skinn og beinfri fisk er tilgjengelig i de fleste butikker og det er veldig enkelt å lage enkle og gode fiskemiddager. Noen raske søk på Youtube eller google så vil du finne haugevis med varianter og smakfulle retter.
Kan mat smake for mye for barna, altså dersom det blir for mye ingredienser kan vel det skape en skepsis blant barna?
Her igjen er det måten det blir presentert på som spiller en rolle. Det at smaksløkene til barn kan være annerledes enn voksnes, er noe vi selvfølgelig skal respektere og forstå. Jeg husker selv at når jeg var mindre var det noen ting som smakte annerledes enn det gjør nå. Selv er jeg veldig glad i å lage enkel mat med rene smaker. Måten jeg lager middagen hjemme gir barna mine muligheten til å ta bort det de eventuelt ikke liker. Et eksempel; Min yngste liker kokte gulrøtter og ikke rå. den eldste liker rå, men ikke kokt. Det koster meg ingenting å lage begge deler. Det å raspe litt gulrøtter til fiskemiddagen mens det andre koker er gjort på et øyeblikk. Tvang gir ikke noe gunstig resultat, men jeg synes at foreldre skal prøve å lære barna å smake på alt med et åpent sinn. Som tobarnsfar vet jeg at dette kan være en utfordring, men alt er mulig. Det vil alltid være noe en ikke liker enten man er stor eller liten, og det synes jeg er helt greit. Selv om jeg må ærlig si at om det blir gjort på en ordentlig måte så smaker det meste bra. Mye ligger også i hodet og man bestemmer seg ofte på forhånd om noe smaker godt eller ikke. Derfor i forhold til barn er det svært viktig hvordan vi som voksne presenterer maten, tenker jeg.
Hva overrasket deg mest gjennom denne dagen og hvordan var det kontra dine timer i heimkunnskapen?
Det som overrasket meg aller mest er hvor engasjerte og åpne disse barna var. Nå svarer jeg litt videre på forrige spørsmål igjen med det jeg nå forteller- det var ingredienser i maten som kanskje kunne skremt dem bort, men det gjorde ikke det. Her snakker vi om chili, hvitløk, grønnkål, asiatisk kål, purreløk og løk i tillegg til ferske og store fiskefileter. Gruppen på 14 sjetteklassinger spiste alt og likte virkelig maten. Som jeg sier; Det er viktig å presentere alt på en god måte og la dem bli trygge på råvarene de skal spise. Jeg ble og veldig overrasket over hvor flinke de var til å lage maten selv. Jeg viste dem på plenum først og etterpå var det deres tur. Virkelig imponerende hvordan de “nailet” oppskriften min. Mine timer i heimkunnskapen på barneskolen husker jeg egentlig svært lite av, begynner jeg å bli gammel kanskje?
Barn er som regel veldig ærlige og sier hva de mener, var det noen som ikke likte maten?
På forhånd var det to av de fjorten som fortalte meg at de ikke likte fisk. På slutten av dagen hadde alle spist opp maten sin , og de to som ikke likte fisk i utgangspunktet var de som gav meg de beste tilbakemeldingene på hvor godt dette smakte.
Til slutt; Burde barnehager og skoler legge mer vekt på det å få inn fisk i matfag?
Dette besøket og denne erfaringen var helt nytt for meg. Min målgruppe har vært eldre mennesker, derfor er jeg lite kjent med hva fokus skolene har på dette. Men jeg ser jo at det er viktig å få dette ut til den yngre generasjonen og at dette er noe jeg personlig vil jobbe mer med fremover dersom jeg får muligheten til det, for det var utrolig givende sier han til Fiskeavisen.no

Elevene i sjette klasse på Teinå skole ser svært fornøyde ut. Foto hentet fra www.rpfiske.com
Det var Synnøve Rinaldo som er lærer i matfag og helse på Teinå skole i Stavanger som ordnet at denne dagen skjedde for elevene sine.

Lærer i matfag på Teinå Skole Synnøve Rinaldo Foto: Privat
Ja det hadde vært topp om flere skoler gjorde det. Jeg liker å bruke noen jeg kjenner til aktuelle fag slik at elevene får litt mer variert, proff og spennende undervisning. I dette tilfellet hadde jeg funnet denne oppskriften på bloggen til Raphael som hadde komponert den selv
Dessverre ikke. Fisk er veldig dyrt og vi har rett og slett ikke råd til å ha det så ofte på skolen, sier hun med et lite hjertesukk. Selv er hun vokst opp med fisk og har et veldig godt forhold til det. Hun forteller at det hadde hjulpet mye dersom skolen fikk kjøpe fisk billigere gjennom leverandørene. Men vi hadde en flott dag alle som var involvert, og jeg så og hørte at elevene storkoste seg, forteller Rinaldo til Fiskeavisen.no