Hjem Nyheter Startet med å jakte på ørret, men endte opp med stam

Startet med å jakte på ørret, men endte opp med stam

Av Daniel

Fredagen satt jeg på jobb og irriterte meg over det fantastiske været.
Er noe med sola skinner og at man blir øltørst. Hjelper heller ikke at jeg jobber på Havnelageret i Oslo der det er øl servering rett utenfor døra. Her var det bare å avtale med en kompis å ta noen øl etter jobb!

Det var bare å komme seg ut i sola når man var ferdig på jobb og få kjøpt seg en øl! Det som var litt dumt var at han kompisen min avlyste møte.  Heldigvis satt jeg med to kollegaer så fikk tatt en øl med de før jeg tok turen opp til Nannestad, der pappa bor.  Tenkte om jeg stikker opp dit, så kan jeg lure med han på fisketur dagen etter. For å si det sånn, så er han ikke vond å be.
Lørdagen skinte sola også og da var det over 20 grader i sola! Perfekt for å ta med fluestanga i skogen i håp om at det var litt klekkinger. Vi tok turen opp til Bjertnessjøen som ligger i Romeriksåsen. Siden veien er dårlig så måtte vi parkere et godt stykke unna vannet og gå dit. Etter en times gange kom vi fram, og som vi trodde så var det mye is på vannet fortsatt. Vi tok turen til andre enden av vannet, noe som er veldig typisk når man skal gå. Der renner det en elv så det var perfekt lagt opp til oss som skulle fiske flue.

Jeg hadde lurt med haspelstanga i tilfelle det ikke skulle klekke noe. Pappa skjønte ikke vitsen med det fordi han mente det var unødvendig for vi skulle fiske med flue!
Når vi stod og speidet etter klekkinger fant vi ingen. Gjett hvem som satt sammen haspelstanga da? Joda Pappa satt den sammen og begynte å fiske med mark. For en fluefisker han er! Selv om det er jeg som tok med stanga så får han skylda for at det ikke ble en rein fluefisketur. Jeg satt på en brun nyhmfe og gikk til elva der det var mye steiner og litt fart på vannet. Håpet på det skulle være noen ørreter bak steinene, men det var helt tomt. Vi gikk litt rundt omkring elva og prøvde med tørt også uten å merke noe, men egentlig gjorde det ikke noe for været var så sjukt behagelig. Etter noen times fiske bestemte vi oss for å fiske stam istedenfor. Vi tok turen ned til parkeringa, dro hjem og hentet en haspelstang til.

Pappa har en liten plass i leirelva der stamen pleier å stå så det var ikke noe problem å finne den.
Etter at jeg hadde hatt 5 napp og bommet på alle tilslagene, så nappet det plutselig hos pappa og han fikk den til å sitte på første tilslag. Hvor typisk er ikke det?

Etter det fikk jeg et skikkelig napp, men fisken svømte under en stokk og da jeg satt meg fast. Heldigvis satt kroken seg fast og jeg berget feederen. Grunnen til jeg sier heldigvis er at jeg byttet krok til wide cap krok og da satt jaggu stamen neste gang den nappet. Det var sjukt deilig etter å ha vært på 5-6 turer uten å få fisk i siste. Nå var det bare å komme seg hjem og nyte siste rest av sola.

Strossle

Du vil kanskje like dette også

Legg inn en kommentar

[script_24]

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Aksepter Les mer