Hjem Nyheter Trygghet til sjøs: Foreslår endrede bøtesatser i fritids- og småbåtsaker

Trygghet til sjøs: Foreslår endrede bøtesatser i fritids- og småbåtsaker

Av Redaksjonen
båt hav pixabay

Illustrasjonsfoto: Pixabay

Justis- og beredskapsdepartementet har i dag sendt på høring forslag om endringer i forskrift om forenklet forelegg i fritids- og småbåtsaker. Departementet foreslår i hovedsak at bøtesatsene heves tilsvarende økningen i konsumprisindeksen siden 2001.

– Vi må sikre at det er trygt å ferdes til sjøs. Disse bøtesatsene har vært på samme nivå i svært mange år, og er unaturlig lave sammenlignet med bøtesatsene som gjelder for veitrafikkforhold. Bøtenivået må være avskrekkende, slik at de forebygger risikoadferd som i verste fall kan føre til at liv går tapt, sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen (Ap).

Det foreslås en generell oppjustering av bøtesatsene med om lag 77 %, som i hovedsak svarer til økningen i konsumprisindeksen fra juni 2001 og frem til og med inneværende år.

For satsene ved fartsovertredelser og for ankring eller ferdsel innenfor merkebøyer lagt ut for bading, og for tilfeller der personer fører båt uten å oppfylle alders- og kvalifikasjonskrav eller lar andre føre egen båt uten å oppfylle disse kravene, foreslås en høyere økning. Dette gjelder også bøtesatsene for manglede redningsvest.

Ifølge tall fra Sjøfartsdirektoratet, omkom 43 personer i ulykker med fritidsfartøy i fjor. Gjennomsnittsalderen var 58 år og 74 prosent manglet flyteutstyr.

Noen bøtesatser foreslås hevet enda mer. Dette gjelder satsen for føring av fritidsbåt uten å være gammel nok til det, og når fører mangler kvalifikasjonsbevis og høyhastighetsbevis. Det samme gjelder satsen for eier av båt som lar andre føre den uten å oppfylle disse kravene.

Bøtesatsene for fartsovertredelser og bøtesatsen for ankring eller ferdsel innenfor merkebøyer lagt ut for bading foreslås også hevet utover en ren KPI-justering.  

Som en konsekvens av høyere satser foreslås også maksbeløpet for eventuell fellesbot hevet fra 5000 til 15000 kroner. I tillegg foreslås en endring i bestemmelsen om subsidiær fengselsstraff.

– For å sikre trygg ferdsel til sjøs er det viktig at fartsbestemmelser og kravene til minstealder, båtfører- og høyhastighetsbevis overholdes. Feilnavigasjon og uvettig kjøring utgjør en høy risiko både for de ombord og for omgivelsene, sier justis- og beredskapsministeren.

HER leser du forslaget i sin helhet.

Du vil kanskje like dette også

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Aksepter Les mer

Privacy & Cookies Policy