Hjem Fiske Flotte maidager og bitevillig flatfisk

Flotte maidager og bitevillig flatfisk

Av Lasse Bøe

Mai har vært en fantastisk måned for oss her vest, men det har vært lite tid til fiske. Sykdom, skole og eksamen, jobb og andre forpliktelser har tatt det som er av ledig tid, så når anledningen endelig bød seg, falt valget naturligvis på piggvarfiske. Det angret jeg ikke på.

Av: Lasse Bøe

Sola stekte godt i ansiktet da jeg åpna bildøra og kikka på alle badegjestene som hadde tatt turen. Den vanlige fiskeplassen var okkupert, så jeg vurderte å fiske rett fra stranda i stedet.

Den to minutter lange gåturen over stranda brukte jeg på å oppdatere Ronny på antall badegjester, og med to kystmeitestenger i hånda, seat boxen over skuldra og kamerabagen dinglende rundt halsen så jeg nok heller tvilsom ut. Fremme ved vannkanten så jeg at fiskeplassen likevel var ledig, så den lille klatreturen langs fjellet med bølger som slo oppetter låret ble en tanke spennende på det glatte svaberget.

Vel oppe på fjellet, fikk jeg fullstendig oversikt over plassen. Vannet var krystallklart, og under meg kunne jeg se små piggvarer og skrubber som svinset frem og tilbake og litt lenger ute jaget en sjøørret tobis.

“Dette er dagen”, tenkte jeg når jeg rigga første stanga. Jeg monterte et enkelt tokroks paternoster med lange makrellstrimler og kastet ut. Det første nappet kom før jeg rakk å rigge stang nummer to.

Årets første piggvar. Alltid like deilig med disse fargeklattene! Foto: Lasse Bøe

Det går kast i kast, og jeg rekker aldri rigge den andre stanga. I mellomtida har Ronny meldt sin ankomst inne på stranda, og idet jeg hører strilen bak meg, kan jeg skilte med 8 små piggvarer på land. Alle var blitt satt tilbake for å komme tilbake en annen dag.

Ronny fisker alltid lenger ute på svaberget enn jeg pleier å gjøre, og siden det var lenge siden vi hadde fisket sammen, tenkte jeg det var på tide å være litt mer sosial. Jeg rigget meg derfor opp rett ved siden av han.

Det gikk med Ronny, som det gikk med meg. Fisk på første stanga før stang nummer to var klar for kast. En piggvar på snaue 4 hekto.

Min første fisk etter at jeg flytta meg utover svaberget, var av det litt mer spektakulære slaget.

Slettete piggvar. Eller…?
Foto: Lasse Bøe

Joda, det må jo være en…

Min første vestlandsslettvar, gode 4 hekto. Foto: Ronny Breivik

Slettvar er ikke daglig kost her hos oss, selv om den sannsynligvis ikke er noe sjelden fisk. Hvis jeg legger sammen litt tørre fakta, er vel dette min attende eller nittende slettvar under kystmeite, fordelt på sju plasser. Og dette er min første på vestlandet!

Det viser seg virkelig å være den store dagen for flyndrene. Vi drar opp den ene piggvaren etter den andre, og snittet er overraskende bra. Et grovt anslag er at de fleste ligger på rundt en halvkilo, med noen rett over og få under.

En annen kuriositet som hører varmere vann til, er fjesingen. Vi får hvert vårt eksemplar, og de er begge i det øvre siktet. Hadde vi deltatt i noen konkurranse, hadde disse fiskene gitt gode poeng.

Norges giftigste fisk er forøvrig en fremragende matfisk, men ble sluppet tilbake. Foto: Lasse Bøe

Her gjelder det å passe på piggene! Foto: Ronny Breivik

Vi kommer til slutt ut av tellingen over hvor mang fisker vi har på land, og vi begynner å savne kilosfisken. Ronny hadde vært på plassen dagen i forveien og fått fem piggvarer rundt kiloen, og det er særlig denne fisken vi er ute etter. Til slutt blir jeg belønnet med en fin matfisk.

Endelig kom kilosfisken vi ventet på – 1010gr. Foto: Ronny Breivik

Ut over kvelden begynner vi å gå tomme for agn, og jeg er klar for hjemtur. Noe av det siste som skjer på mine stenger, er årets første piggvardoublè.

En verdig måte å avslutte ballet på. Foto: Ronny Breivik

Et grovt anslag på dagens beholdning, viser at vi nok var nærmere 30 fisk på land enn 20. Jeg tok med meg 5 matfisker hjem, som med stor glede skal deles med svigermor og svigerfar og andre som vil ha. Piggvar er nemlig en fremragende matfisk.

Og så til slutt, vil jeg rette en unnskyld og en takk til Ronny, som har vært flink til å inkludere meg på sine fisketurer og forsøkt å få meg mer ut. Du har vært tålmodig, og det er jeg takknemlig for. Du er en av de bedre, kompis!

Strossle

Du vil kanskje like dette også

Legg inn en kommentar

[script_24]

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Aksepter Les mer